snsd-2nd-japan-arena-tour-pictures-3-nor

I Got a Boyn promootiot ovat ohi, Sooyoungin syntymäpäivä oli 10. päivä ja SNSD on aloittanut toisen Japanin-kiertueensa. Onnea shikshinille ja lykkyä tykö kiertueelle!

Mitähän sitä nyt sanoisi... Tavallaan olen hieman katkera. Vuodesta 2011 lähtien SNSD on keskittynyt promootioissaan Japaniin, vieraillut välillä jossakin korealaisessa tv-ohjelmassa, promotoinut hetken Koreassa ja palannut saman tien taas Japaniin. Poikkeuksena on tietenkin vuosi 2012, jolloin ei ilmestynyt edes yhden yhtä koreankielistä singleä (jollei oteta huomioon Dancing Queeniä - emmekä ota).

Positiivista kumminkin on se, että osaan  paremmin japania kuin koreaa, joten ymmärrän japaninkielisten biisien sanoman paremmin jopa ilman käännöstä. Kuitenkin kuulostaa usein siltä että laulajina olisi ryhmä amerikkalaisia, joiden japanin ääntämys on hieman tavanomaista parempi. Tietysti aksentti on söpöä, mutta kun niiden promootioiden takana haisee raha! Nyt joku varmasti kysyy, etteikö kaikkien promootioiden tarkoituksena olekaan raha. On. Vai oletteko muka koskaan kuulleet isosta levy-yhtiöstä, joka ei pyrkisi maksimaaliseen voittoon? Siinäs näette. Pelkästään Etelä-Korean markkinoilla SNSD:llä meni ihan hyvin, mutta SM Entertainment pyrkii valloittamaan koko Aasian. Mikäs siinä, Japani vaan ei nyt ole maailman helpoimmin valloitettavissa, varsinkin kun kyseessä on korealainen yhtye.

Vaikka Japani tuntuu ottavan SNSD:n ainakin periaatteessa ihan hyvin vastaan, on SM Entertainmentin muistettava, että suurimmat voitot taidetaan silti kääriä Etelä-Korean rajojen sisäpuolella. Toki on taottava kun rauta on vielä kuumaa ja eteläkorealaiset, eksoottiset k-idolit vielä myyvät. SNSD:n ykkössijan säilyminen Koreassa ei kuitenkaan ole kirkossa kuulutettu, ja Japani alkaa pikkuhiljaa olla kyllästetty hallyulla. Ei pidä unohtaa sitäkään, että SNSD:n jäsenet lähestyvät pian kolmeakymmentä ikävuotta, mikä on idolille usein kriisin paikka. Ehkä SNSD onnistuu "ikääntymisestään" huolimatta pysymään yhä perässä, mutta sellaisenaan SNSD ei välttämättä voi jatkaa ikuisesti.

Hyvä idea voisi olla se, että Japanin kiertueen jälkeen SNSD keskittyisi taas Korean markkinoihin. Puskaradio pauhaa tulevasta englanninkielisestä albumista, mikä voi olla ihan kiva idea, mutta en usko sen suureen menestykseen Yhdysvaltain tai Euroopan markkinoilla. PSY:sta tuli maailmalla yhden hitin ihme, eikä k-popin suosio tuntunut nousevan yhtään sen enempää kuin vuoden 2011 korealaisen aallon jälkeen, vaikka länsimainen media spekuloikin k-popin pyrkimisestä Yhdysvaltoihin ja Eurooppaan PSY:n myötä. Taisi monelta toimittajalta jäädä huomaamatta sekä Wonder Girlsin että SNSD:n (flopanneet) yritykset pärjätä Yhdysvalloissa (unohtamatta tietenkään T-aran häsläämistä Euroopassa ja 2NE1:n maailmankiertuetta).

Saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.